Commerciële adventskalenders, traditie of plat gewin?

Tweespraak

De Nederlandse cultuurtheoloog Frank Bosman meent dat ook puur commerciële adventskalenders ons geduldig leren afwachten: „Ze ademen een blijde verwachting op wat komen zal.”

Het gebruik en het misbruik van christelijke feesten en symbolen is in een pluralistische context als de onze onvermijdelijk. We leven in een samenleving van vrije meningsuiting, waarin bovendien enkel de commercie heilig is. Dan krijg je dit soort zaken. Tegen de wetten van de vrije markt lijkt niets opgewassen. De adventskalender is al langer ‘gekoloniseerd’ door de Kerstman, maar een Nederlands bedrijf gaat nu een stapje verder met het thema erotiek. Zelfs mensen met weinig smaak voelen met de ellebogen het smakeloze daarvan aan. Daarvoo…

Na adventskalenders met snoep en schoonheidsproducten zijn er nu ook met erotiek. „De zoveelste etappe op een hellend vlak”, meent theoloog Hans Geybels. „Alweer worden grenzen overschreden.”

Eerlijk gezegd vind ik die hausse aan adventskalenders best wel mooi. Ik ben geen cultuurpessimist, dat komt door mijn rooms-katholieke achtergrond, denk ik. Ik zie veeleer God aan het werk in onze samenleving dan zijn grote tegenstrever. Wat mij betreft stimuleren de whisky- en erotische kalendertjes-met-hun-hokjes-die-je-elke-dag-mag-openmaken de in onze tijden zo vaak ondergewaardeerde deugd van geduld. Ze ademen een blijde verwachting op wat komen zal, een gevoel dat zo kenmerkend is voor de advent, de periode waarin christenen verwacht…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Word abonnee
voor €32
tot eind 2024

Registreer je hier