Kerk en ethisch debat in Frankrijk

Artikel

Dat de vooruitgang van de geneeskunde vele delicate morele vragen oproept, is genoegzaam bekend. In Frankrijk is de overheid echter van mening dat deze kwesties een belangrijke invloed hebben op de evolutie van onze samenleving. Ze nodigt daarom alle burgers uit hun mening terzake te geven. De volksraadpleging moet uitmonden in een grondig herziene wetgeving op de bio-ethiek.
<br>Met de uitgave van een boek, een blog op het internet en een televisiedocumentaire wil de katholieke Kerk in Frankrijk op een opbouwende en positieve wijze haar stem laten klinken in het gevoelige debat over de wetgeving inzake bio-ethiek (zie hiernaast). Welke visie en bedoeling schuilt er achter deze opmerkelijke beslissing? In elk geval levert het Franse voorbeeld stof om in ons landje over na te denken.
<br>Mag alles wat kan? Stem van de stemlozen
<br>bio-ethiek volksraadpleging