‘Parochies hebben in veel landen zelfde uitdagingen’

Actueel

Van 29 juli tot 3 augustus vond in het Roemeense Timisoara het Colloquium van Europese Parochies (CEP) plaats. Elke twee jaar treffen vertegenwoordigers van Europese parochies en christelijke gemeenschappen elkaar in een ander land om uit te wisselen over hun pastorale werk en ervaringen. Als pastoraal werker van de parochie in Sint-Niklaas trok ik voor het eerst mee. Een terugblik.

Redacteur Christof Bouweraerts (rechts) wisselt van gedachten met andere Belgische deelnemers aan het colloquium. © RV

In de wandelgangen pikte ik op dat CEP in het verleden wel eens een beroep deed op meerdere theologen tegelijk, die bovendien vlug boven de hoofden van de deelnemers begonnen te spreken. Op suggestie van een Vlaamse deelnemer aan het laatste colloquium werd dit keer gekozen voor één spreker, die elke dag een impuls aanreikte. Dat was François-Xavier Amherdt – ‘FXA pour les amis’: een Zwitserse priester en afscheidnemend pastoraaltheoloog aan de Université de Fribourg.
FXA reikte relevante inzichten aan,…