Geveinsde onschuld

Column

Kent u Goedele Liekens niet, dan komt u vast van een andere planeet. Haar ontelbare optredens op zowat alle Vlaamse televisiezenders maakten haar in Vlaanderen immers wereldberoemd. Wat doe je met die bekendheid? Verzilveren natuurlijk.
<br>Goedele, die ook seksuologe is, waagde zich al aan enkele ‘grensverleggende publicaties’. Het werden meteen bestsellers, waarvoor je op de Boekenbeurs lange wachttijden moest trotseren, al dan niet met rode oortjes. Enkele maanden terug ging Goedele een nieuwe uitdaging aan. Een eigen blad in de markt zetten, helemaal aan haar persoontje opgehangen en met haar naam als titel. Een personality magazine heet zoiets in vaktaal.
<br>Een massablad is Goedele nog niet geworden. Veel kans dat het ook voor u onbekend zou zijn gebleven, ware het niet dat Goedele onlangs een relletje wist te ontketenen. Op het voorblad van het meinummer stond Goedele als ‘sexy non’. Op die cover was een zakje gekleefd met daarin enkele hosties. Daarop de beeltenis van ‘la Liekens’ en de woorden „Neemt en eet hiervan, dit is mijn lichaam”. Pure provocatie natuurlijk, in de hoop een kerkelijke reactie uit te lokken. Voor de verkoopcijfers is het immers mooi meegenomen, als je kunt verklaren verketterd te zijn door de Kerk. Gegarandeerd vinden sommigen het juist dan de moeite zo’n publicatie in huis te halen.
<br>Geholpen door enkele collega’s journalisten die gingen jagen op een kerkelijke reactie, kreeg de stunt vooralsnog wat bescheiden aandacht. Goedele zelf ontkende uiteraard elke commerciële bijbedoeling. Ze schreeuwde haar onschuld uit. Meer nog, ze sprak haar hoge waardering uit voor „de religies”. Hoe ze dat rijmt met een titel als Holy shit (heilige stront) op de titelpagina? Of waarom ze dan een aureooltje met ‘onbevlekte ontvangenis’ achter haar hoofd laat aanbrengen, werd niet gevraagd. Beschamend en hoogst ergerlijk hoe ze mensen op die manier wil raken in wat hen bijzonder dierbaar is en behoort tot de kern van hun geloof. Kernwoorden uit de eucharistie misbruikt tot eigen gewin.
<br>Des te pijnlijker is dat in de meimaand, waarin zo vele kinderen met veel zorg zijn voorbereid om voor het eerst ter communie te gaan. Zo’n grof misbruik van de eucharistie is dan meteen ook een belediging voor die kinderen, hun ouders en hun catechisten. Want Goedeles stunt heeft niets te maken met humor, noch met vrije meningsuiting of het doorbreken van maatschappelijke taboes. Wel met een elementair gebrek aan respect voor iemands overtuiging. Dat is ook de reden waarom we hiertegen moeten protesteren. Zelfs al lopen we het gevaar daardoor mee te spelen in de marketingstrategie van de bladmaker.
<br>Immers, een samenleving waarin geen respect kan worden betoond voor andermans overtuiging kan geen open en verdraagzame samenleving worden. Terecht stellen onze bisschoppen in hun reactie „dat het zoeken naar een vredevol samenleven in een pluralistische maatschappij, waar ruimte is voor diverse opvattingen, niet gebaat is met reclameacties die duidelijk een geloofsovertuiging of levensbeschouwing negatief raken in haar kernsymbolen”. Hopelijk hebben reclamemakers eindelijk door dat het misbruiken van religieuze symbolen en teksten voor hun campagnes uiteindelijk contraproductief is.

Lees artikel