Wiskunde of turnen in het Frans, ook in de basisschool?

Tweespraak

Kristin Goyens vindt dat ook basisscholen niet-taalvakken in een vreemde taal moeten kunnen aanbieden. Leerlingen leren er geen vlekkeloos Frans of Engels door, maar durven zich wel beter te uiten.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

Zodra dat wettelijk mogelijk was, voerden wij het zogenoemde Content and Language Integrated Learning (CLIL) in onze school in, onderwijs van niet-taalvakken in het Frans, Engels of Duits. Taallessen in het secundair onderwijs zijn immers noodgedwongen erg theoretisch, want in grote klasgroepen is de tijd dat iedere leerling zelf kan praten beperkt. We hoopten dat CLIL hen zou helpen om zich vlotter in het Frans en Engels uit te drukken.
Uiteraard moet dergelijk meertalig onderwijs voldoen aan een aanta…

In het Sint-Lodewijkscollege krijgen leerlingen onder meer chemie en geschiedenis in het Engels. De wet laat dat niet toe in de basisschool, maar volgens Koen Seynaeve zijn daar voldoende andere taalkansen.

Een kind opvoeden is het kind een taal aanleren. Daarom kan er moeilijk een limiet gesteld worden inzake taalonderricht van jongs af aan. De ervaring leert trouwens dat kinderen snel een taal absorberen. Kijk maar naar de ervaring van ouders die ieder een verschillende moedertaal spreken met hun kinderen of van expats die hun kinderen naar een internationale school sturen terwijl thuis de moedertaal wordt gesproken. De taalverwerving gebeurt spontaan en continu in het dagelijkse leven.
We moeten daarom oppassen taalverwerving in het …

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Word abonnee
voor €32
tot eind 2024

Registreer je hier