Bedreigt de drang naar clicks de journalistiek?

Tweespraak

De traditionele media zijn bereid om een pact met de duivel te sluiten om hun businessmodel overeind te houden, meent Karl Van den Broeck. Als lezers moeten we dan ook allereerst ‘klikkers’ worden.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

Meer dan anderhalve eeuw floreerden de media door de verkoop van hun kranten en weekbladen en door de inkomsten uit advertenties. Omstreeks 2010 kwamen ze terecht in een perfecte storm. Adverteerders beseften dat ze hun klanten veel beter konden bereiken via Google of Facebook dan door dure advertenties in kranten te kopen. Het resultaat: de kranten zagen wereldwijd hun inkomsten uit reclame dalen van 92 miljard euro in 2007 tot 36 miljard euro in 2019. De grote digitale spelers zuigen de markt leeg. In 2019 w…

Volgens Sam Feys van de krant De Morgen is de tijd van rokende titels die hun belofte niet waarmaken voorbij. Enkel met degelijke stukken bouw je immers een broodnodig vast lezerspubliek op.

Je gelooft nooit hoe kranten echt hun geld verdienen. Er zijn nog heel wat misverstanden over onlinejournalistiek. Sommige lezers menen dat je maar een hijgerige titel boven een artikel hoeft te plaatsen en dat het geld meteen binnenstroomt. Zo werkt het echter niet.
Per click komen er op de meeste nieuwssites weliswaar wat centen binnen dankzij advertenties naast een artikel, maar daarmee alleen houd je nog geen redactie in leven. Het begin van de coronacrisis bewees bovendien hoe gevaarlijk die afhankelijkheid is. Adverteerders war…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Word abonnee
voor €32
tot eind 2024

Registreer je hier