Influencers, onschadelijk of nefast voor jongeren?

Tweespraak

Influencers kijken best uit hoe ze zich profileren tegenover jongeren, meent Marijke De Veirman. Hoe onrealistischer het beeld dat ze van zichzelf ophangen, hoe meer dat het zelfbeeld van de jongere bepaalt.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

De populariteit van influencers op sociale media steeg de afgelopen jaren enorm: 69 procent van de 16- tot 24-jarigen volgt influencers, vooral omdat die leuke en originele social-mediacontent maken, bijvoorbeeld op Instagram, YouTube of TikTok. Influencers geven een inkijk in hun persoonlijke leven en delen vaak hun expertise en/of mening over bepaalde onderwerpen. Zo oefenen ze invloed uit op hun publiek. Dat maakt van hen ideale tussenpersonen om producten te promoten. Influencermarketing houdt in dat influ…

Vroeger keken jongeren op naar film- en andere celebrity’s, nu naar influencers die zich opwerpen als ondernemers die van hun passie hun beroep maken. Daar is niks mis mee, vindt Maarten Kesteloot.

Vroeger keek de jeugd het meest op naar sport-, tv- en filmsterren, vandaag naar YouTubers, Instagrammers en bloggers, gewone mensen met een groter social-media- (of online-) account. De gevolgen voor het zelfvertrouwen en de zelfontwikkeling van jongeren zijn vermoedelijk positief: het kan een les zijn in ondernemerschap. In plaats van een ideaalbeeld voor ogen te hebben van rode lopers, exuberante luxe en een zorgeloos leven, wordt almaar meer een relatief realistisch ideaalbeeld gecreëerd waarbij het voor de jeugd duidelijk wordt dat je …

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Word abonnee
voor €32
tot eind 2024

Registreer je hier