Heeft het Nederlands een toekomst als academische taal?

Tweespraak

Opmerkelijk genoeg neemt het aandeel van het Nederlands in ons universitaire onderwijs af, naarmate de politieke macht van de Vlaams-nationalisten toeneemt, stelt Guido Vanheeswijck vast.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

In Nederland was in 2018 28 procent van alle bachelor- en 76 procent van alle masteropleidingen uitsluitend Engelstalig. In Vlaanderen is het verengelsen minder drastisch. Vlamingen hadden lange tijd decretale grendels tegen verengelsen, maar na de eeuwwisseling kalfde die beveiliging stelselmatig af. Het Vlaamse regeerakkoord van 2019 stelt een nieuwe versoepeling voor: de Nederlandstalige bachelors mogen het maximale aandeel Engelstalige vakken optrekken van 18,33 procent tot de helft en het quotum Engelstal…

Voor Gerd Van Riel is er niets mis met de keuze voor een forumtaal – meestal dus het Engels – in het kader van de internationalisering van het academisch onderwijs en onderzoek.

Natuurlijk heeft het Nederlands een toekomst als academische taal. Er is geen enkele reden om het Nederlands ‘af te schaffen’, of om wetenschappelijke publicaties in het Nederlands te beschouwen als minderwaardig. Betekent dat echter dat het Nederlands de enige taal mag zijn van onderricht en onderzoek in Vlaanderen?
De discussie wordt veel te makkelijk gereduceerd tot een exclusieve keuze voor óf Nederlands óf verengelsen. Een Engelstalige monocultuur invoeren of zich terugplooien op een Nederlandstalige monocultuur, beide zijn even…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Word abonnee
voor €32
tot eind 2024

Registreer je hier