Levende kerststal

Brief van de bisschop

Bisdom Brugge

Mgr. Lode Aerts

In de hal van het bisschopshuis in Brugge hangt een mooi schilderij met een geboortescène van Jezus. Het doet me denken aan de heilige Franciscus van Assisi, die aan de wieg staat van onze hedendaagse kerststallen. Voor Franciscus kwam onze Heer ter wereld als ‘een arme onder de armen’. En dat wilde de Poverello overduidelijk vieren in de kerstnacht van het jaar 1223, toen Franciscus in Grecchio verbleef, dicht bij Rome.
Om zijn plan uit te voeren, kreeg Franciscus hulp van een boer, een zekere Giovanni. Die bracht de voedertrog uit zijn stal met wat vers stro naar het kerkje van Grecchio. Giovanni kreeg de arme inwoners uit de streek zo ver dat ze op kerstavond met fakkels en bloemen naar de mis kwamen. Daar troffen ze Franciscus met zijn medebroeders aan. Franciscus werd diep ontroerd toen hij de kerk zag vollopen met die eenvoudige mensen. Doodziek als hij was, zong hij toch het geboorteverhaal uit het Lucasevangelie en stak hij vervolgens een vurige preek af. In zijn ogen was de kerk de stal van Bethlehem geworden. Uiteraard zagen de mensen enkel de lompe kribbe van boer Giovanni, want in die tijd waren er op Kerstmis nog geen beelden van Maria, Jozef of de herders. Het kon Franciscus niet deren. Voor hem waren die eenvoudige boeren en armen de kerstfiguren van vlees en bloed.
Met zijn preek lanceerde Franciscus het concept van de kerststal zoals we die nog altijd kennen. Franciscus had gelijk, Jezus wordt waarlijk geboren, niet enkel in Bethlehem, maar ook in dat onooglijk stadje van Grecchio. Ook in ons bisdom en op elke plaats waar we vandaag, net als de beelden van de kerststal, ons hart openstellen voor Jezus.
Jezus hoort niet thuis in een geschiedenisboek, maar in onze eigen biografie. Hij komt wonen in ons hart en in het werk van onze handen. Wij zijn het die Hem, zoals de zwangere Maria, in al zijn broosheid mogen dragen. Wij zijn het die, zoals Jozef, dat weerloze kind laten opgroeien. Wij zijn het die, net als de herders, in dat kind Gods aanwezigheid kunnen herkennen. En wij zijn het die de ander zoals de ster naar Jezus kunnen oriënteren.

Schilderij in de hal van het bisschopshuis. © Michiel Van Mulders
 Elke voorstelling van de kerststal heeft te maken met onszelf en met onze wereld, anders wordt Kerstmis louter folklore. Dat is wel het laatste wat Franciscus bedoelde. Hij wilde ons laten aanvoelen hoe dicht God onder ons wilt komen. In Jezus wordt Hij een van ons: „Even weerloos als wij, mensen.”
Laten we ons, zo kwetsbaar of broos als we zijn, openstellen voor de pasgeboren Jezus. Dan worden we stralend, net als die eenvoudige boeren met hun fakkels in het kerkje van Grecchio. Dan worden we net als Franciscus solidair met wie in nood is. Laten we vooral niet vergeten naar wie Jezus komen wil, naar ons uiteraard, maar niet minder naar vluchtelingen en naar slachtoffers van COVID-19 of van oorlog en geweld. Laten we solidair met hen zijn in het leven van elke dag. Dan wordt Jezus ook vandaag geboren.