Hebben Vlaamse regionale luchthavens nog zin?

Tweespraak

Volgens Dirk Van Belleghem kunnen regionale luchthavens de luchtvaartindustrie beter en duurzamer maken en zou het bijzonder jammer zijn Vlaanderen die ontwikkelingen te ontzeggen.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

Hoewel de luchtvaartsector amper twee procent van de globale CO2-uitstoot genereert, is hij toch erg CO2- intensief. De fors stijgende energieprijzen dwingen de sector er dan ook toe te verduurzamen. Drie types duurzame toestellen bieden een uitweg: elektrisch aangedreven vliegtuigen met batterijen, voor korte vluchten en als opleidingstoestellen, vliegtuigen aangedreven met H2-waterstof, voor de middellange vluchten binnen het Europese continent en, voor de lange afstanden en intercontinentale verbindingen, d…

De regionale luchthavens in Vlaanderen zijn volgens Piet De Roeck van het burgerplatform Vliegerplein uit Deurne niet rendabel zonder een aanhoudende subsidiestroom.

De drie regionale luchthavens in Vlaanderen maken deel uit van een dicht luchthavennet. Ze kwamen er niet op grond van onderbouwde en doordachte plannen. Geen enkele ervan was ooit rendabel, ondanks de dure studies en zware investeringen die er al aan te pas kwamen.
Sinds de concessie van 25 jaar in oktober 2014 worden de luchthavens uitgebaat door het Franse Egis. De kosten voor de infrastructuur blijven echter ten laste van Vlaanderen en de uitbater ontvangt jaarlijks een exploitatiesubsidie voor de personeels- en werkingskosten va…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Word abonnee
voor €66
tot eind 2025

Registreer je hier