Weg met eersteklasplaatsen in de treinen?

Tweespraak

Eerste klas is de meest luxueuze comfortklasse in treinen. Door de hogere ticketprijs is het er doorgaans rustiger. Onder meer om automobilisten over te halen over te stappen naar de trein, blijft de NMBS kiezen voor het behoud van eerste klas, argumenteert Bart Crols.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

Bij het cliënteel van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) leeft een duidelijke vraag naar eerste klasse, vooral bij de dagelijkse pendelaars en bij het zakelijke publiek. Het gaat om mensen die graag iets meer betalen voor extra comfort, ruimte en rust.
Het extra comfort in eerste klasse kan potentiële klanten over de streep trekken om voortaan de trein te nemen. Over het algemeen is het ook rustiger reizen in eerste klasse, belangrijk om een zakenmeeting voor te bereiden of gewoon…

Zorg voor voldoende capaciteit voor alle reizigers, dat levert gemiddeld tevredener klanten op, meent reizigersorganisatie TreinTramBus bij monde van Kees Smilde. Laat eerste klasse bestaan, maar maak dat de mensen vooraf weten wat ze kunnen verwachten.

Zolang er reizigers zijn die een kaartje eerste klasse willen kopen, moet de NMBS die blijven aanbieden. Er zijn reizigers die willen betalen voor extra comfort of een verhoogde kans op een zitplaats in de spits.
Over dat comfort valt echter wel wat op te merken. De NMBS rijdt met heel verschillende treinen. In het verleden werden treinen gebouwd waarbij je in tweede klasse twee plus drie plaatsen had. Dat leidde tot gedwongen intimiteit en dat is niet meer van deze tijd. Terecht bestelde de NMBS later treinen met vier plaatsen in de…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Word abonnee
voor €32
tot eind 2024

Registreer je hier