Een ontmoeting

Standpunt

“Straks vieren we hoe de Wijzen uit het Oosten een ster volgden tot bij de pasgeboren Christus. Ze brachten goud, wierook en mirre mee, zo leerde ik op school. Hoe lang ze precies bleven, weet niemand. Evenmin weten we wat ze zeiden – àls ze al iets zeiden, want soms spreekt stilte luider dan woorden. Wel schreef Mattheüs dat de drie na afloop een andere weg naar huis namen. Zo wilden ze koning Herodes ontlopen, die had geprobeerd hen voor zijn kar te spannen. De ontmoeting met Jezus stuurde de Wijzen letterlijk en figuurlijk een andere richting uit.
Als ik jou in dit nieuwe jaar iets mag wensen, dan is het dit: ontmoetingen die je – misschien – een andere richting uitsturen. Dat hoeft niet zo ingrijpend te zijn als bij de Wijzen uit het oosten. Het kan ook een kleine omweg zijn, een vertraging, een extra stop. Of eerder een geestelijke omweg: een moment van stilstand midden in de waan van de dag, een gedachte die we niet Kerk & Leven en Kerknet.be bundelen voortaan de krachten in een eengemaakte redactie hadden verwacht, een herinnering die we verloren waanden. Alles wat ons even tot onszelf brengt, of tot een ander.
Een dergelijke ontmoeting vindt voor mij ook hier en nu plaats, met jou, lezer van Kerk & Leven. Ik stel me graag aan je voor als nieuwe, overkoepelende hoofdredacteur van Kerk & Leven en Kerknet.be. Weekblad en website bundelen voortaan de krachten in een eengemaakte redactie. Samen met alle medewerkers wil ik verder bouwen aan een sterk, multimediaal merk dat je elke dag wil informeren, verdiepen, inspireren, verbinden en ondersteunen.
Wie verder wil bouwen, heeft goede fundamenten nodig. Daar heeft mijn voorganger Luk Vanmaercke, tot nu toe hoofdredacteur van Kerk & Leven, zeker toe bijgedragen. Ik wil Luk hier dan ook uitdrukkelijk bedanken voor zijn inzet de voorbije jaren.
Voor het nieuwe jaar wens ik alle lezers, voor alles, een goede gezondheid toe. Veel geluk. En veel ontmoetingen.”