Dubbel zoveel 70+’ers bellen Tele-Onthaal

Op de voorgrond

Het aantal senioren dat een beroep doet op hulplijn Tele-Onthaal nam in 2022 opnieuw opvallend toe

Vrijwilligers van Tele-Onthaal nemen hun tijd om oproepers op verhaal te laten komen. © Tele-Onthaal
Vrijwilligers van Tele-Onthaal nemen hun tijd om oproepers op verhaal te laten komen. © Tele-Onthaal

Onlangs maakte hulplijn Tele-Onthaal haar jaarcijfers van 2022 bekend. Na twee jaren met een buitengewoon hoog aantal oproepen door de pandemie, normaliseerde dat aantal vorig jaar opnieuw tot 128.817. Dat betekent gemiddeld 353 oproepen per dag, nog altijd 9% hoger dan in 2019. Op het telefoonnummer 106 liepen 110.269 oproepen binnen. Via de chatbox waren dat er 18.548. De drie meest aangesneden gespreksthema’s blijven relaties (28,8% van de oproepen), gezondheid (20%) en eenzaamheid (13%).
Het aantal hulpvragen van jongeren nam toe, vooral via de chatbox. 75,7% van het totaal aantal oproepers via de chatbox was jonger dan 25 jaar en daarvan was 48,3% zelfs jonger dan 18 jaar.
Omgekeerd was aan de telefoon een vergrijzing waar te nemen, met 34,8% oproepers ouder dan zestig. Daarbij valt in het bijzonder de toename op van het aantal zeventigers dat naar 106 belt: van 3.320 gesprekken in 2015 naar 6.674 in 2022. Van de oproepers ouder dan zestig is 77,3% vrouw en naarmate de leeftijd stijgt, neemt het aandeel vrouwen verder toe.

Eenzaamheid
Bij de zestigplussers is het thema eenzaamheid, met 16,6%, hoger dan gemiddeld. “Oproepers van die leeftijdsgroep hebben het minder vaak over zware mentale aandoeningen, maar eerder over de veranderingen in hun leven die gepaard gaan met het ouder worden”, zegt Jennifer Pots van Tele-Onthaal. “Die treden op in de relaties met hun kinderen en andere familieleden. Ze maken ook diverse vormen van verlieservaringen mee en zitten met vragen over een zinvolle invulling van hun leven. Ook gezondheidskwesties zijn belangrijk, allereerst op fysiek vlak, en inperking van mobiliteit. Die hangen dikwijls, direct en indirect, samen met hun mentaal welzijn. Daarnaast spreken oudere bellers vaker dan andere leeftijdsgroepen over financiële zorgen.”
Wat maakt dan dat zestigplussers sneller de weg naar Tele-Onthaal vinden? “Ten dele komt dat omdat de huidige generatie makkelijker durft te praten over haar zorgen. Tegelijk blijft ook bij hen het “Met bellers die tot mijn leeftijdsgroep behoren, komt het vaak makkelijk tot een goed gesprek” Vrijwilliger Martine (66) taboe nog aanwezig, en dan is het feit dat je bij ons altijd, zonder afspraak en in alle anonimiteit je verhaal eens kunt doen van groot belang. Ook wie nog heel wat contacten heeft, durft met bekenden niet altijd over kopzorgen te praten. Bovendien nemen onze vrijwilligers de tijd om echt te luisteren en scheppen zo de ruimte om tot een volwaardig gesprek te komen. Natuurlijk helpen ze bellers vaak ook op weg naar verdere hulp, want soms weten mensen niet waar ze die kunnen vinden.”

Gewoon eens babbelen
Martine, zelf 66 en al zeventien jaar vrijwilliger bij Tele-Onthaal, beaamt dat. “Wanneer ik bellers aan de lijn krijg die tot mijn leeftijdsgroep behoren, komen we vaak makkelijk tot een goed gesprek”, zegt ze. “Dat ik al wat levenservaring heb, speelt daarin natuurlijk mee, maar ook dat ik bepaalde problemen herken. Vaak willen oudere oproepers gewoon eens babbelen, omdat ze al lang niemand meer hebben gehoord of gezien. Wanneer mensen bellen omdat er problemen zijn met de kinderen of kleinkinderen, of omdat hun partner recent is overleden, kunnen de gesprekken natuurlijk een stuk emotioneler zijn. Soms komen oudere bellers ook net iets trager over de brug met hun eigenlijke probleem, maar als je dan gewoon luistert en een open houding aanneemt, komt dat wel in orde.”

 

Oudere vrijwilligers
Dat meer ouderen de weg vinden naar Tele-Onthaal, neemt niet weg dat velen onder hen die weg nog moeten ontdekken. Omgekeerd hangt het aantal oproepen dat Tele-Onthaal kan beantwoorden natuurlijk af van het aantal beschikbare vrijwilligers. Gepensioneerden op zoek naar een nieuwe zinvolle tijdsbesteding zijn ook daarvoor erg welkom bij de hulplijn. “Als vrijwilliger ervaar je zin door het helpen van anderen”, weet Martine. „Bovendien helpt het luisteren naar de zorgen van andere mensen me om mijn eigen besognes te relativeren. Vaak geef ik aan een beller dan ook aan dat ook ik deugd had van ons gesprek. Oproepers zeggen ook vaak welgemeend dankjewel na een gesprek.”

 

 

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €45
tot eind 2024

Registreer je hier