Met hart en ziel tussen kerk en kasteel

Bisdom Gent

Enkele enthousiaste leden van de geloofsgemeenschap in Olsene, bij Zulte, zamelden verhalen in over erfgoed in hun dorp. Het resultaat is een tentoonstelling en ‘erfgoedsprokkel’, die aan het publiek worden geopenbaard op Open Monumentendag.

Tijdens de tentoonstelling in de Sint-Pieterskerk komen bezoekers meer te weten over de band tussen kerk en kasteel in Olsene. © Archief geschied- en heemkundige kring Zulte

‘Met hart en ziel’, zo luidt het thema van Open Monumentendag dit jaar. De nadruk ligt op tradities, gebruiken en vakkennis die van generatie op generatie doorgegeven worden en zo blijven evolueren. Alvast in Olsene, bij Zulte, weten ze wat dat thema betekent. Tijdens het Open Monumentenweekend gaat een groots project van start in de Sint-Pieterskerk in het dorp aan de Leie.
Reeds tijdens het coronajaar 2020 zagen een folder en een filmmontage het licht, om individuele rondleidingen mogelijk te maken. E…