Adventskalenders nooit zo populair (en commercieel)

Actueel

25 dagen verlangen en elke dag iets nieuws ontdekken

Tik het woord ‘adventskalender’ in een online zoekmachine en die vult automatisch aan: Rituals, LEGO, Swarovski… Je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat in de vorm van een aftelkalender naar Kerstmis, waarbij je 25 dagen lang elke dag iets nieuws mag ontdekken. Wat maakt de adventskalender zo populair vandaag en wat maakt hem waardevol?

Het gebruik van een adventskalender ontstond in de 19de eeuw in Duitstalig gebied. Gezinnen kwamen op allerlei creatieve ideeën om kinderen te laten aftellen naar het grote feest van het licht. Een zekere Gerhard Lang (1881-1974) kreeg als kind in de advent van zijn moeder iedere dag een doosje met een snoepje. Het idee zou hem geen windeieren leggen als mede- eigenaar van uitgeverij Reichhold & Lang. Vanaf 1908 drukte hij jaarlijks een adventskalender en de verkoop ging almaar in stijgende lijn. Tot de concurrentie hem in 1940 nekte.…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Word abonnee
voor €32
tot eind 2024

Registreer je hier