‘Ons gezin wordt onze eerste parochie’

Op de voorgrond

In Antwerpen werd op zondag 18 februari Volodymyr Hreshchuk (25) tot diaken gewijd voor de Oekraïens-katholieke Kerk. Volodymyr werd in Oekraïne geboren, maar kreeg zijn priesteropleiding in Vlaanderen. Speciaal: als gehuwde man is hij kandidaat-priester.

Na het wijdingsritueel ontving Helena (rechts) de communie bij bisschop Petro en haar pas gewijde echtgenoot Volodymyr. © Erik De Smet

We zoeken Volodymyr Hreshchuk en zijn echtgenote Helena, zwanger van hun eerste kindje, op in hun flatje in de Antwerpse binnenstad.‘Wat ik hier mis, zijn de bergen’, vertelt hij in een nagenoeg perfect Nederlands. ‘Ik ben afkomstig uit de regio Ivano-Frankivsk, in het westen van Oekraïne. Mijn familie is niet speciaal gelovig, maar ik zag mijn moeder wel elke dag bidden.

Als kind was ik sterk geraakt door de liturgie in onze oosterse traditie. Vanaf mijn dertiende begon ik mij de vraag te stellen of…