‘Gelijke behandeling voor alle slachtoffers misbruik’

Actueel

Na vele weken hoorzittingen ontving de parlementaire onderzoekscommissie naar seksueel misbruik in de Kerk onder het oog van tv-camera’s verscheidene bisschoppen en religieuze oversten. De tijd dringt om vanuit de getuigenissen en ondervragingen nog vóór de verkiezingen van juni beleidssuggesties te doen.

Bisschop Hoogmartens van Hasselt en bisschop emeritus Luc Van Looy van Gent werden twee uur lang ondervraagd door de commissieleden. Daar kwam geen nieuwe informatie uit voort. De commissieleden bleven zich wel storen aan feiten uit het verleden en de ontoereikende aanpak van de Kerk destijds. Ze blijven betwijfelen dat er vandaag nultolerantie heerst, maar konden geen bewijzen vinden voor het tegendeel.

‘We hebben meer antwoorden gekregen dan zoveel jaar geleden’, besloot commissievoorzitter Sophie De Wit. Opnieuw kwam als voorna…